Vähäsen kiirettä ollut viime aikoina eikä ole kerennyt kirjoitella. Jatketaas vaikka paluumatkan jälkeisistä tapahtumista.

Sitten kun oli kotiuduttu niin tietysti piti autoa alkaa kuivatella Latviassa sisään tulleen veden takia. Ensin pohjasta pari peltitulppaa vasaralla pois, jotta suurimat vedet valui pois. Vesi-imurilla sitten koetin mattoja kuivata mutta eihän siitä mitään tullut. Pariin otteeseen 5 litraa jaksoin imuroida ja vielä aina vaan oli kosteat. Ei siinä auttanut kuin ottaa matot pois ja viedä pannuhuoneeseen kuivumaan. Vettä oli kuitenkin imeytynyt myös äänieristebitumien allekin joten nekin piti kaivella irti. Samalla vaivalla ruostesuojasin kunnolla eli vedin lattiaan reilusti kotelosuojaa ja siihen päälle bitumit. Ei mene kosteus enää sinne väliin. Samassa yhteydessä paljastui vakvan sorttinen ruostevaurio. Kuskin puolen A-pilarin alaosa oli aivan laho. Tämä olisi varmasti jäänyt katsastuksessa huomaamatta verhoilujen takia. Samassa yhteydessä tuli tutkittua hieman tarkemmin ruostesuojauksen tilannetta ja viimeksi helmojen vaihdon yhteydessä laitettu bilteman kotelosuoja oli rapissut helmakotelon pohjalle. No, tällä kertaa dinitrolin aineet käyttöön ja yllättävän paljon sitä meni. 0,5l per puoli eikä maahan vielä kuin yksi tippa. Enempää en kuitenkaan uskaltanut ruiskia ettei mene paikat tukkoon. Jos sitten ensi kesänä lisää.

Uusia projektejakin tuli taas. Haminasta tuli haettua toinen coupe sunny mutsin kuskaamiseen. 2-ovisen isot ovet helpottaa kulkua eikä tuo B11 kori ja penkit ole vielä mitenkään liian sporttisen matalalla. Ja takaselkänojat käännettynä mahtuu kokoontaitetut rollamoottorit ja pyörätuolit tarvittaessa kyytiin helposti aikas "heittämällä". Aika ihannepeli ja harvinaisen siistikuntoinen ikäisekseen. Rapiat 300tkm mittarissa. Kansivika häntä vaivasi. Siihen oli lääke jo valmiiksi. Vaihtomoottori vaan kiinni ja samalla vaihtui vaihteisto uudemman mallin tiheämpiin välityksiin. Aika pirtsakasti kulkee nyt. Tämä vietiin läpi aika tiukalla aikataululla, mutta silti tuhraantui pari päivää. Vaikka noita on alle päivässäkin vaihdeltu. Jos lienee taito ruostumassa harjoituksen puutteessa. Tosin harvinaisen paljon oli mutkiakin matkassa. Suuri osa sähköliittimistä oli erilaisia joten laitteita piti vaihtaa sopiviksi jne. Myös jotain johdotuksia piti kunnostaa. Laturin piuha vaihtui paksumpaan ja laturi kasvoi 50A->60A. Pitäisi olla latausmurheet ohi. Tosin tässä yksilössä ei sellaisia ollut vielä mutta niiden pelossa. Kun näissä niitä on ollut ihan riittämiin.

Hakumatka Haminasta oli aikas pitkä. Koko päivän reissu. En nyt viitsi kirjoittaa siitä omalla otsikollaan joten sivutaan sitä tässä. Menomatka meni Nynnyllä nynnytellessä. Muuta kun painoi kaasua. Tulomatka sitten kansivikaisen auton kanssa olikin tapahtumarikas. Ensin noin 40-50km:n välein piti lisätä vettä. Kuitenkaan vettä ei voinut lisätä ennen kuin paine oli poistunut. Järjettömän paineen tuo teki jäähdyttimeen. Kuitenkin aika jännästi kun Vantaalla taas pysähdyttiin lisäämään vettä ja vedettiin tupakat paineen laskemista odotellessa niin paineet hävisi ihan yhtäkkiä. Sen jälkeen ei tehnyt painetta ja viimeisen kerran Lohjalla piti lisätä vettä. Sen jälkeen ei hävinnyt vettä eikä tulut painetta. Kumma vika. Ei kuitenkaan viitsitty kokeilla onnea vaan vaihdettiin kone. Ei kansivian pitäisi ajamalla korjaantua.

Sitten tuli ostettua toinen talviautokin. -88 Sunny 1.6 GTi. 120hv ja 137Nm vääntöä. Aika ohut tuo vääntö. Vähän on amistuunauksia sisällä. Maalailtu sieltä täältä muttei vielä pahemmin tuhottu. Jos ne sais pois. Ja jos sen saisi säilytettyä orkkiksena. Ei tuo pilaamalla enää parane. Toki kaikenmaailman tekniikkapäivityksiä on suunnitteilla, mutta toteutus riippuu budjetista ja siitä minkälaisia muutoksia ne vaatisi. Mitään mitä ei kohtuullisella vaivalla saa muutettua tekemättömäksi en aio siihen tehdä. Haqlpa hän oli mutta kytkinvika vaivaa. Ei liiku ei. Vissiin kytkin sulatettu kuminpolttoyrityksillä. Etuloksut joutuu vaihtamaan ja takaiskaritornin hitsaamaan. Sitten se on leimavalmis. Pitäis ennen vuodenvaihdetta ehtiä. Kiirus voi vielä iskeä.

Nynnykin saatiin lopulta talviunille. Pitkän taistelun tuloksena. Ensin vein sen Paimioon odottamaan latoon ajoa. Siinä kun oli traktori edessä. Meidän ainoa kesätraktori. Muut lähtee talvellakin mutta tässä on kone niin loppu ja puristus hukassa että kevväämmällä. Sitten kaveri soitti että olisi auton tarve ja joutihan tuo lainaan. Ja saatiin sovittua että vastineeksi auttaa klapihommissa. Hyvinhän se niin meni. Tänään vietiin sitten Nynny takaisin latoon ja siirrettiin traktori pois. Ei lähteny eetterillä, 120Ah + 60Ah akkujen + 113A laturin apuvirralla. Ei myöskään hinaamalla. Ei sitten mihinkään. Lopulta apuvirralla "saattaen" kaapelit välissä startilla ajaen pieniä nykäyksiä. Johan alkoi sujua. Sitten kun lopulta saatiin Nynny latoon suojaan niin käytiin vielä herättelemässä vanha stiga ajoleikkuri. Ei meinannut herätä mutta uutta bensaa ja eetteriä. Se teki terää. Aika veikeä peli on ajaa hangessa. Tuohon vielä turboa kehiin ja... :D nostettiin kärryyn ja tuotiin kotiin. Tämmöstä tällä kertaa