Joops eli tuli sunny haettua haminasta. Oli kesärenkaat alla ja lunta tuprutti. Jeee. Rapiat 200km Hamina-Nummi-Pusula. Ehjänä tultiin perille vaikka suolaaminen oli lopetettu jo joskus päivällä. Enkä minä ollut se tientukko. Tekisi mieli sanoa joku valikoimaton sana noista säheltäjistä mitä tiellä liikkuu. Kuljettajantutkintoa pitäisi varmaan uudistaa niin että pitkäaikaisen ajokortin saa vasta kun on suorittanut inssin kesärenkailla lumisateessa ilman ajonhallintajärjestelmiä. Inssiajo olisi yli 100km pitkä ja luonnollisesti matka pitäisi selvittää jäämättä jumiin ja ilman peltivahinkoja ja kiertää jonkun vilkkaamman väylän kuten kehäIII kautta. Tulee ihan mieleen 2006 talvi kun ajelin tekulle ja takaisin kitkarenkailla. Aurora-merkkiset joilla systeri oli jo 2 talvea ajanut. Kaskenmäestä lähdettiin rinnakkain ja vierestä kuului julmettu nastojen ropina. Minä poistuin paikalta enkä jäänyt katselemaan kauanko se siinä tumpuloi. En tiedä sitten kuuluuko inssiajoon nykyään edes mäkilähtöä? En minäkään mikään mäkinen ole, mutta noin niinkun perusasiat liukkaalla ajamisessa pitäisi olla ihan jokaisen ymmärrettävissä. Rauhallinen käsittely eikä mitään äkkiliikkeitä. Ja se ennakointi perkele vie. Jos alla on kesärenkaat niin pitää käsittää että pysähtyminen vie liukkaalla sen 150m jo 60km/h nopeudesta. Jatkuvasti näkee perässäroikkumista. Ja toinen mitä täällä varsinkin pikkuteillä näkee on että ajetaan keskellä tietä. Sitten kun joku tulee vastaan niin joudutaan nopella liikkeellä väistämään oikealle ja silloin lähtee kirjoittamaan eikä osata oikaista -> luonto kutsuu. Ei mulle ole tuottanut ongelmia pysyä omalla kaistalla. Ei tarvii väistää ja tehdä äkkiliikkeitä kun on jo valmiiksi omalla kaistalla.

Joo, eiköhän vuodatus riitä tuosta aiheesta. Muutakin tullut tehtyä. Personal-projekti liikahti taas aavistuksen. Jouset on korjattu. Lehtiä oli poikki takaa. Peräkärryn kunnostustakin on ollut ohjelmassa. Ensin vaihdoin toisen pyöränlaakerin. Toiselle riitti pesu ja uusi stefa ja uudet rasvat. Vetokidan pultit alkoi venyä viime kevään sepelikuormilla. Nyt on semmoset pultit ettei pitäis venyä enää. En muuta käyttöä keksinyt niin pistin E-koneen kansipultit siihen. Luulis kestävän. Toiselta puolelta oli myös 2 lehteä poikki. Uudet jouset tuli laitettua. Valot olisi vielä jossain kohtaa otettava kohteeksi. Jos raaskisi investoida kunnon ledivalot. Niille luvataan aika hyvä tiiviys vettä vastaan. Näitä kun saa yleensä talvella rassailla joka toinen päivä, kun suolapaska menee sisään ja hapettaa liittimet ja lampunkannat. Nyt on kyllä ollut sen puoleen hyvä talvi ettei ole liian paljon ollut suolaa teillä. Lisää tällaisia talvia.

Vaikka toisaalta. Meinaa välillä potuttaa jatkuva lumentulo.Eipä sitä eilenkään satanut kuin sentti, mutta juuri sopivasti jotta pultit ja mutterit peittyvät lumeen jo sinä aikana kun vaihtaa jousta. Huuto Välillä voisi raivostua. Eikä metsässäkään mitenkään mukavaa ole tällaisen lumimäärän keskellä. Varsinkin ojien yli könyäminen on suolesta. Kun vyötäröön asti uppoaa hankeen ja pitäisi kantaa kirves, moottorisaha, bensakannu ja kiilat. Onneksi pakkasta on ollut usein 10 astetta tai yli jolloin lumi ei enää sula vaatteisiin. Jotain positiivista. Tällainen pakkastalvi on kyllä mieleen, mutta lunta voisi tulla vähemmänkin.