Nyt on aikas kivat fiilikset. Kun kela lopulta sai maksettua rästissä olleet päivärahat on tilillä nyt jonkin verran katetta. Lisäksi edellisestä työpaikasta soitettiin ja käsketiin töihin. Työt alkaa pääsiäisen jälkeen. Hyvin menee mutta menköön nyt sitten tän kerran.

Volvo saatiin sitten "kotiin" huom lainausmerkit. Laaturauta on laaturautaa perkele. Vuoden seisonnan jälkeen niin tärähti käymään heti kun vähän hyväili sytytyspuolan liittimiä ja kiersi avaimesta. Ei tarvinnut edes suht tavallista puolen minuutin pyöritystä bensan nostamiseksi tankista!!! Ihme vehe. Ihan niinkun varaosa-galanttikin. Mutta hiukan kummia nuo Volvojen sytkävehkeet. Samaa mulla teki 745 myös. Vaikka päivittäin ajoi niin joskus se vaati sytytykseen liittyvien liittimien hiplaamista.

Saa nähdä vieläkö ehtii ajamaan jäisellä maalla. Nyt oli vähän liikaa lunta tai liian vähän vauhtia. Lumeenhan se jäi. Kuravelliin kun kokemuksen mukaan alkaa upota jopa nelivetotraktorikin. Kesäkuivalla taas ei varmaan uskalla tuolla ajaa. Sytyttää vielä maastopalon. Pakoputki on poikki viissiin jostain pakosarjan läheltä. Ainakin plörinästä päätellen. Äänet on kyllä mahtavat. Ja se musta voimasavu. Syötöt kohillaan. Paitti kun se on bensavehje.

Juuttuvakurkuinen Strömberg on kiva kaasari. Saa justiin haluamansa seokset koneeseen koko kierrosalueella. Eikä tarvii kuin neula vaihtaa eri profiiliseen ja ruuvista säätää kun se ruuvin säätö vaikuttaa koko kierrosalueella. Tavan kiinteäkurkkuisissa tyhjäkäyntiseoksen säätö vaikuttaa vain niin kauan kuin toiminta on tyhjäkäyntipiirillä. Pääsuutintoiminnalle siirryttäessä vaikuttaa taas pääsuuttimen koko ja monissa kaasareissa täytyy koko halvatun kaasari irrottaa pääsuuttimen vaihtoa varten. Tässä riittää kun kerran vaihdat sen neulan ja sen jälkeen voi hakea ruuvista säätöjä. Ei tarvitse 50 kertaa kokeilla eri suutinta.

Mutta se Volvoilusta. Vanhat projektit saa uusia suunnitelmia. Nyt pitäisi löytää vanha halpa mutta toimiva hihnavetoinen kompura reilulla säiliöllä. Mielellään sellainen josta on moottori otettu parempaan käyttöön tai moottori palanut. Semmoinen jossa tehontarve olisi 3-4hv eli kilowatteina ~2,5-3,5kW.

Suunnitelma härvelille olisi seuraava: Tuossa on joutilaana vanha puutarhajyrsin jossa on toimiva kones. Tästä ollaan rakentamassa laturipenkkiä/siirrettävää energia-asemaa. No, miksipä ei siihen voisi asentaa vielä kompressoriakin. Eri hihnoilla vaan valitaan kumpaa käytetään. Saisi paineilmaa ja sähköä aina sinne missä sitä tarvitaan. Joku 25-50l säiliö olisi ihan passeli ja siihen sopivan tehontarpeen lohko. Tehoa on käytössä Strattonin kehittämänä 3,5hv hurjaa bensahevosta.

Ja jos tilaa riittää niin miksei siihen yhdistäisi vielä jotain pienitehoista 3-vaihekonetta, josta saisi ulos kilowatin tai parikin 230/400V. No joo, saattaa alkaa kehkeytyä melko painavaksi rakennelmaksi. Ideana olisi kuitenkin sovittaa jokin tuon tapainen kyhäelmä Sunnyn konttiin sopivaksi kuljetettavaksi.