Eipä ole taas ehtinyt kirjoitella kun tekemistä piisaa niin että hyvä kun ehtii nukkua. Mistäs kaikesta sitä voisi taas sepustella? Monenlaista ehtinyt tapahtua. Datsunin taka-akselia purettu ja putsattu ja maalattu osittain. Joku oli uusinut sinne kaikki jarruhilut. Mukava yllätys kun noita takasylttyjä saattaa olla hieman hankala saada enää mistään. Jarrukilpiä ei saanut helposti irti joten olkoot siellä. Saa kelvata hiekkapuhallus ja maalaus niille. Kunhan ehtii muilta hommilta.

Sepeliä tuli kärrättyä tielle urakalla. Vielä viimeinen rutistus olisi edessä. Mukavaa kun työpaikan luontaisetuna tulee hyvää sepeliä. Miksi sitä pitäisi kaatopaikalle ajaa? Hyvä tienpinta tulee hiekoitussepelistä. Meinasi alkaa paikat renaamaan. Ensin kyynerpää kipeytyi niin että yksikin ajattelematon liike niin mienasi lapio tipahtaa varpaille. Sitten kaasujalan polvi alkoi vihoitella. Piti pari päivää ajella vasemmalla jalalla. No, kävi se niinkin. Tuskinpa mitään rasitussärkyä kummempaa kun ohi meni pian. Lisäksi nyt viime viikolla kylki tuli kipeäksi kun ruohonleikkurilla rytyytti menemään. Kamalaa kynnöspeltoa suuri osa nurmikoista. Ja kunnostus maksaisi ihan liikaa taloyhtiöiden budjetille. No, olkoot minun puolestani.

Stiga tuli vielä pestyäkin. Nyt on komee peli päästellä nurmikoilla. Ihan niin helpolla siitä ei sitten kalua tullutkaan. Terän oli joku jättänyt löysään laittamalla sen kiinni liian pitkällä pultilla ja siellä kolistessaan oli syönyt kiilan ja kiilauran paskaksi. No, 5" rautanaulasta sai pätkäistyä sopivan kiilan ja runsaasti laakerilukitetta väliin ja tällä kertaa sopivan pituisella pultilla kiinni. Vielä ainakin pitää. Koko laakeriyksikkö pitää kyllä sellaista mekkalaa että tarttis varmaan tehrä jottai. Hihnankiristimestäkin on laakeri mennyt. Ei löytynyt sopivaa vapaapyörää mertekistä, laakeritekniikasta eikä laakeritiimistä. Saamari sentään. No, vaihteistoöljyä sinne sai uitettua sentään hiukan joten kelvannee vielä.

Kamala vehje ajaa myyrien möyrimässä maastossa. Yhtämittaa jää pohjasta kiinni ja pitää repiä keulaa ylös jotta vetäville pyörille saa pitoa. Niinkuin se ei olisi tarpeeksi kiikkerä muutenkin. Tein koeajon ilman leikkuuyksikköä ja 5 vaihteella puolikaasulla se keulii kymmenkunta metriä. Ja honkkarin kiinanpyöristä levisi laakerit. Taattua laatua made in kiina. No, pitää vaihtaa orkkisrenkaat takaisin. Nyt niissäkin pysyy ilma kun sai ne nousemaan vanteelle. Tubeless kumit toimii autossa kyllä hyvin muttei kottikärryissä tai muissa pienlaitteissa jotka seisoo käyttämättömänä ison osan vuodesta.

Nynnykin tuli otettua ajoon taas kesäksi. Emännän Coupe lienee jo perusteellisen kunnostuksen tarpeessa. Pitää ottaa työn alle. Tulossa olisi pitemmällä iskulla oleva kampiakseli, siistitty kansi, inahduksen verran kireämpi nokka, isompi kaasari ja harkinnassa ehkä mahdollisesti peltisarja+asiallinen putkisto. Jos näillä pääsisi sinne 90hv pintaan niin tavoite olisi saavutettu. Helpompaa olisi tietty asentaa suoraan E16 kone mutta ei jaksa sitä paperisotaa. Sen sijaan E16 sisuskalut E15 lohkoon on ihan helposti muutoskatsastettava homma, kun iskutilavuutta saa kasvattaa 10%. Siotten olisi ruostepaikkauksia ovissa ja lokasuojissa ja takakaarissa. Ei isoja mutta kun jo vuosia ovat jääneet vähän retuperälle kun aina vaan pitää olla liikenteessä eikä isompia huoltotaukoja ole ehtinyt pitämään niin kasvaahan ne isoiksi. Niin että nyt pitää tehdä niille jotain ennen kuin ongelmat räjähtää käsiin. Lisäksi on vielä pari kourallista purkkapatentteja jotka on jääneet fiksaamatta kuntoon juuri mainitusta syystä. Hieno saavutus sinänsä kun 24v täyttävä auto on tähän asti ollut se peli joka vain toimii, toimii ja toimii. Mutta ikä alkaa painaa sen verran, että perusteellinen läpikäynti taitaisi olla ajankohtainen vaikka vielä 11tkm puuttuu puolesta miljoonasta. Viimeisten 22v käyttö lauluautona ei yleiskuntoa ole ainakaan kohentanut. Eli taas yksi projekti lisää.

Käytiin hakemassa erälle kerholaiselle uusi auto viikko sitten. Melkoinen reissu. Ensin haettiin se trailerilla Hesasta ja vietiin Nummi-Pusulaan. Siellä kaverin tallilla vaihdettiin siihen ehjä loota. Olikin melkoinen homma. Vähän helkkarinmoinen määrä kaikkea turhaa romua tiellä. Ei saanut edes kunnon kahden käden otetta kun nosti lootaa paikalleen. Venähti vähän pitemmäksi kuin suunniteltiin. No, sellaista sattuu.

Viime viikonloppu tuli sitten rentouduttua kunnolla. Paimiosta löytyy oma yksityinen paratiisi. Aurinkoa, hellettä, tuoreen heinän tuoksua, jäätelöä, mehua, kahvia, pullaa ja hyvää musiikkia. Ja reilusti unta. Sinne olisi voinut jäädä samantien vaikka vuodeksi. Todella suojainen etelärinne jossa kaunis puoliksi luonnontilainen puutarha. Mittari käväisi jo 22 asteessa rakennuksen varjossa. Nusnus, ei ollut hellettä mutta riittävän lämmintä jo. Oikein mukavalle tuntui talven pakkasten jälkeen.